10/06/2011

English to Malay - Spread the love?

Saya pasti ramai juga yang minat membaca penulisan bahasa Inggeris berbanding Melayu. Dan kalau kita telitikan di kedai-kedai buku di bandar-bandar besar, memang koleksi buku dalam bahasa Inggeris itu adalah jauh lebih luas dan pelbagai.

Pagi ini saya ingin menyarankan supaya pembacaan anda yang banyak anda dapat daripada pembacaan Inggeris dikongsi dan disebarkan dalam bahasa Melayu. Kadangkala pengisian daripada budaya yang berbeza ini dapat membantu kita mematangkan cara kita menghakimi sesuatu isu itu.

Dan melihat kepada kepelbagaian koleksi buku di kedai, tidak dapat dinafikan bahawa masih banyak konsep ilmu yang belum tersampai atau diterbitkan dalam bahasa Melayu dan tidak ramai sebenarnya yang benar-benar menguasai bahasa Inggeris. Penterjemahan sesebuah buku itu kadangkala tidak mengambil kira konteks perbezaan budaya yang biasanya amat ketara dalam penulisan bahasa yang berbeza-beza.

Oleh itu, apa yang boleh kita buat sebagai penggiat idea di Twitter, Facebook, atau Blog ialah meneruskan perkongsian idea yang kita peroleh daripada mana-mana sumber dan mengolahnya supaya bersesuaian dengan konteks bahasa Melayu. Saya jamin apabila sesuatu idea itu dikongsi dalam bahasa Melayu, dengan masyarakat Malaysia, penerimaan dan pemahaman terhadap idea itu adalah jauh lebih baik berbanding apabila kita membuat penulisan Inggeris (yang ramai akan faham, dan ramai juga yang buat-buat faham).

No comments: