10/06/2011

Malay?

Ada juga yang bertanya tentang kesesuaian penggunaan kata Malay dalam EnglishMalay. Bukankah masyarakat kita berbilang bangsa? Adakah saya seorang pejuang bangsa yang fanatik dengan bangsa sendiri?

Untuk menjawab persoalan itu, Malay di sini sebenarnya mewakili bahasa Melayu. Penterjemahan yang akan saya buat di sini adalah berdasarkan bahasa Inggeris kepada bahasa Melayu. Oleh sebab itulah, English-Malay.
English di sini bukan bangsa Inggeris, dan Malay di sini bukan bangsa Melayu. Saya yakin sebab muka saya tak macam kacukan Mat Salleh - Melayu. Hanya sekadar putih bedak sejuk.

Di Malaysia, perpaduan merupakan asas yang cuba dipupuk di kalangan kita dan saya percaya bahawa bahasa merupakan alat yang paling sesuai untuk menyatukan pemikiran kita. Di sini kita cuba menggalakkan penggunaan bahasa Melayu di samping meningkatkan kefahaman bahasa Inggeris. Dua bahasa yang kita perlu kuasai di Malaysia ini.

Harap jelas. Dah, jom tweet sambil buat-buat busy!

No comments: